Jeju

27 november 2016 - Jeju, Zuid-Korea

Afgelopen weekend ben ik samen met drie Duitse vriendinnen naar Jeju gevlogen. Dit is het grootste en zuidelijkste eiland van Korea. Het is ontstaan door vulkaan uitbarstingen en zit zie je terug in de kraters, zwarte rotsen en lavagrotten. Omdat we vrijdag vrij hadden zijn we donderdagmiddag al vertrokken. Die avond hebben we een specialiteit van Jeju geprobeerd. Een black pork barbecue, erg lekker!

We verbleven in het Yeha Guesthouse en hadden een kamer alleen voor ons vieren met eigen badkamer dus we hadden geen last van meiden die ’s avonds dronken thuis komen na een avondje stappen ;) Het was erg gezellig ingericht en voor het ontbijt konden we zelf eieren koken/bakken. Dit was de eerste keer na zo’n 3 maanden dat we weer een soort van konden koken en ik kijk er ook wel weer naar uit om thuis weer te kunnen koken zodat je tenminste weet wat je eet. In onze dormitory op de uni is magnetron het enige waar we mee kunnen ‘koken’.

Na ons eigengemaakte ontbijt hebben we de Manjanggul Lava Tube bezocht. Dit is een grot van zo’n 14 km lang met 1 km opengesteld voor publiek. Het is ongeveer 300,000 jaar geleden ontstaan doordat lava zich een weg baande door de grond, en het best bijzonder om daar dan doorheen te lopen. Jeju staat ook bekend om de visvangst en als lunch hebben we dan ook vis gegeten, al was dit misschien niet zo’n goed idee. Alles was in het Koreaans dus we wisten niet zo goed wat we bestelden en nou was dat van mij wel oké (soep met veel groenten en pompoen en vis met meer graat dan vlees), maar voor de anderen was eigenlijk niet te eten. Ze hadden ook een soort soep, heel pittig maar wel koud met zelfs ijsblokjes, en met een soort doorzichtige jelly-achtige vis waar ook tientallen botjes in zaten. Waarschijnlijk eten de Koreanen de vis met graat en al want om die eruit te halen met chopsticks is bijna niet te doen.

Onderweg naar de dragon head rock kwamen we langs een schattig café (스만스) met uitzicht op zee en naast een rivier met blauwgroen water stromend tussen de rotsen. Ondanks dat het een begon te regenen zijn we toch boven op het terras gaan zitten voor het uitzicht. Gelukkig kwamen de weersvoorspellingen niet uit, want het heeft nauwelijks geregend terwijl we dat wel hadden verwacht. De dreagon head rock was een rotspartij dat met een beetje fantasie leek op de kop van een draak. Die avond waren we vrij vroeg terug in het guesthouse en ook vrij moe doordat we veel gelopen hadden. Het was een goed idee om de dag erna een auto te huren voor de rest van het weekend. Hier in Korea hebben ze heel veel mooie auto’s, vooral in de kleur wit. En dat was ook te zien op de parkeerplaats van de autoverhuur. Op 1 auto na waren het allemaal duur uitziende auto’s, en de grijze Kia Ray paste daar niet helemaal tussen. Helaas liep de jongen die ons onze auto wees steeds meer in de richting van deze Kia en werd die auto ons toegewezen. Het autootje had wat moeite met de bergen (ook met wat minder hoge heuveltjes) maar hij heeft ons wel mooi overal naar toe gebracht. En ondanks dat we een paar keer hoorden van de anders verlegen Koreanen ‘Nice car’ met een sarcastische ondertoon hebben we er wel veel plezier mee en om gehad.

Het eerste ritje was via de Mysterious road naar de watervallen in het zuiden. De mysterious road zou mysterieust zijn omdat het lijkt alsof de weg omhoog loopt maar eigenlijk naar beneden gaat. Helaas zagen wij dit niet. De watervallen waren wel heel erg mooi. De eerste was wat lastig te vinden en we hoorden hem wel maar zagen hem niet door de bomen. De Cheonjiyeon Waterfall was vrij toeristisch maar wel mooi. De tweede waterval, the Jeongbang Waterfall was een stuk minder toeristisch maar wel veel mooier vonden wij. Het water viel van de rotsen recht de zee in. Dit maakt het de enige waterval in Azië dat direct de zee in stroomt.

Daarna hebben we een tempel bekeken, omdat veel tempels hier in Korea dezelfde stijl hebben, verwachtten we niet iets bijzonders, maar het was veel groter en mooier dan verwacht. Wel dezelfde stijl en kleuren, maar door de grootte, het uitzicht op de oceaan, de palmbomen eromheen en de ondergaande zon maakte het toch heel speciaal. We dachten dat het mooi zou zijn om de ondergaande zon te bekijken vanaf het strand, maar helaas was het net bewolkt toen we daar aankwamen.

In het oosten van het eiland ligt het schiereiland Seongsan Ilchulbong Peak, dit is een vulkaankrater en volgens reisgidsen is de zonsopgang vanaf deze krater één van de meest fascinerende dingen om te zien. Dus we zijn om 5 uur opgestaan en nog half slapend de 128 meter ophoog gelopen. Samen met nog heel veel andere mensen keken we naar een donkergrijze wolkenmassa die steeds een beetje lichter werd. Er was van die zonsopgang dus niet zo heel veel te zien maar we waren wel vroeg wakker en hadden nog de hele dag voor ons. We hebben de ferry gepakt naar Udo Island, een klein eilandje naast Jeju en daar hebben we een paar uur rond gelopen. Udo staat bekend om zijn witte koraalzand stranden met zwarte rotsen en de helderblauwe zee. Omdat ik vaak niks van te voren opzoek kwamen deze mooie standen ook echt als een verrassing.

De Sangumburi crater is een van de grootste kraters op Jeju. Het is 2 km breed en 100 meter diep en helemaal begroeid met bomen en planten. We konden het alleen van bovenaf bekijken en daardoor lijkt het wat minder spectaculair. We hadden het wat ruiger verwacht. Onze volgende stop was het Hallim park. Dit park heeft veel subtropische planten, palmbomen, bonsaibomen, maar ook een paar lava tubes, vogels, pauwen en struisvogels en een waterval. Eén grot in het park is het enige ter wereld dat twee dimensionaal is. Dat betekent dat er een grot in een grot is. Na koffie en een stukje taart in het café aan zee van een beroemde K-pop star (Café Aewol Monsant) kwamen we aan bij onze laatste stop die dag: Love land. Ze zeggen dat Koreanen vrij preuts zijn en dat Jeju hier een uitzondering op is door de musea over seks en Love land. In deze laatste waren veel beelden van mensen in de meest uiteenlopende seksuele posities. Ook waren dingen zoals deurkrukken, drinkfonteinen en eten seksueel getint. Tussen alle giechelende Koreanen hebben we ons wel vermaakt. En toen zat de laatste dag er alweer op en vlogen we de dag erna weer naar Seoul.

Afgelopen week heeft de HUG de laatste events alweer georganiseerd en hebben we al een afscheidsvideo gefilmd. Dit geeft wel aan dat het aftellen is begonnen en mijn tijd in Seoul er bijna op zit. Met de HUG zijn we naar een board game bang (room) geweest. Hier in Seoul hebben ze veel ‘rooms’ waar je verschillende dingen kunt doen. Zo hebben ze een pc bang, noraebang (karaoke), multibang, jjimjilbang (sauna) etc. Je kunt dan een kamer huren met vrienden en bordspelletjes doen of karaoke. Voor een verjaardag gingen we naar de multibang waar we just dance op de wii en karaoke hebben gedaan. We wilden dat we dit eerder ontdekt hadden want het was echt super leuk en perfect voor pre-feestje voor een avondje stappen.

Het allerlaatste HUG event was schaatsen in Lotte world. We waren met een hele grote groep en het was erg gezellig. Je kon zien dat de meeste Noord Europeanen al vaker op schaatsen hadden gestaan en de studenten zie wat zuidelijker wonen er meer moeite mee hadden. Het was wel jammer dat het ijs en de schaatsen niet super goed waren en de regel dat de langzaamsten in de buitenbocht moeten gaat hier niet op. Maar waarschijnlijk ben ik te veel verwent met het Thialf ;)