Busan!

25 november 2016 - Busan, Zuid-Korea

Op Pepero Day (11 November) zijn we naar Busan vertrokken. Hier in Korea hebben ze veel feestdagen die te maken hebben met relaties. Het is dan ook bijna een schande op geen relatie te hebben. Op Pepero Day geef je een pakje pepero’s (eetbare stokjes met chocola eromheen) aan diegene die je leuk vindt. Ze hebben ook zulke dagen waarop mannen een cadeau geven aan vrouwen en een feestdag waarbij het andersom is. Ze hebben zelfs een ‘black day’ voor singles waarbij de singles black-bean pase noodles moeten eten en wensen dat ze een relatie krijgen.

Maar goed, op Pepero Day gingen we op weg naar Busan (zonder Pepero’s helaas). Na 5 uur in de bus kwamen we aan in de op één na grootste stad van Zuid Koren. We verbleven in het Kimchee Guesthouse waar de nacht rustig begon. Tot hij verstoord werd door een (heel erg) dronken meisje dat niet in bed wilde en moest overgeven op de vloer. Gelukkig sliepen we allemaal op het bovenste stapelbed en heeft ze onze spullen niet geraakt haha. Ze sliep verder vrij rustig (naast haar bed, want ze wilde er niet in) en de volgende ochtend stonden we vroeg op want we hadden maar twee dagen om alles te bekijken. We begonnen met de Busan tower en hadden een mooi uitzicht over de stad, haven en zee. Daarna liepen we door Gamcheon cultural village. Dit is een wijk met gekleurde huizen en smalle steegjes en trappetjes. Het was een erg leuke wijk maar wel heel toeristisch. De Jagalchi vismarkt was ook bijzonder. De vis die die ochtend is gevangen word verkocht op straat en veel vissen leven nog. Je kunt een vis uitzoeken die je wilt eten in één van de vele restaurantjes en dan wordt het dier voor je neus gedood en gebakken. Inktvis eten ze hier veel en ook rauw. Ze snijden de inktvis snel in stukjes waardoor de tentakels blijven bewegen. Ook de zuignappen werken nog dus je moet er goed op kauwen, want anders zuigt het zich vast en stik je erin. Ik heb dit niet geprobeerd en dat ga ik ook niet doen. Ik hou het bij compleet levenloze zeedieren. Onze vis lunch was wel erg lekker, we hadden verschillende soorten vis, maar alles was in het Koreaans dus ik heb geen idee wat voor vis. Het enige lastige was dat alle graten er nog in zaten en omdat alles hier met chopsticks of lepel gegeten wordt, duurde het even voordat we het op hadden. Na de lunch wilden we via de harbour en de langste brug naar het strand lopen. We kwamen er echter na twee uur lopen achter dat die brug alleen voor auto’s is dus het werd de bus. Later in de avond zijn we naar Busan Museum of Art geweest en het cinema centre. Deze bioscoop heeft het grootste dak met led lichtjes ter wereld.

Onze tweede en laatste dag bestond uit een boot tripje rond 5 of 6 rotsachtige eilanden; the Oryukdo Islands, de Haedong Yonggunsa temple en nog een art exhibition (ticket was 2 in 1). De meeste tempels hier in Korea lijken erg op elkaar maar omdat deze uitzicht had op zee was hij net even anders dan de anderen.

Weer terug in de dormitory was het even hard studeren want ik had de final exam van mijn Korean language course. Het ging niet echt goed ondanks dat ik best veel had geleerd. Verstaan en spreken blijft lastig, maar af en toe vang ik hier nu een paar woorden op. De becijfering is niet echt streng want ondanks dat ik maar drie vragen verstond had ik 80% op de mondeling.

Mijn volgende blog gaat over Jeju want daar ben ik afgelopen weekend heen geweest.